söndag 27 januari 2013

sticka och virka


Det har nu gått två år sedan jag skrev inlägget om att ta fram skissblocket och sätta i gång. Kort där efter tog min internetnärvaro en vändning fån aktivt deltagande till passivt observerande. Dessa observationer har med tiden inspirerat till en hel del högst aktivt skapande i den verkliga världen. Och nu, när vårsolen så sakta börjar lysa upp livet igen har jag fått lust att dela med mig av detta.

För ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att lära mig sticka, efter två misslyckade försök, som inte ens blav till en tummetott, gav jag dock upp. När två pinnar visade sig vara för avancerat gick det däremot bättre med en liten krok. Och nu är jag helt häktad på det här med virkning.



Blommor var en bra övning för att lära sig de grundläggande maskorna (luftmaskor,smygmaskor,fastmaskor och stolpar) . Dessa är lagade efter ett mönster från bloggen skapligtenkelt.se.

När jag lärt mig bemästra blommor gick jag i rask takt vidare till pulsvärmare.


 
pulsvärmare efter ett mönster i boken « lokker & masker – 100 norske hekleoppskrifter».

Där efter vantar, fritt efter detta mönster. Den rosa vanten har en spetskant tagen från en liten duk i boken «lokker & masker..»

Nu är jag i färd med att försöka skapa en 50 tals kofta efter ett mönster från freevintagecrochet.com.
Eftersom det är ett gammalt Amerikanskt (?) mönster har det dock varit svårt att hitta rätt garntjocklek och nålstorlek. Min första modell ser ut att bli något förstor.

Garn: Drops fabel superwash. (75% ull 25% polyamid, yarn thickness group A) Virknål: 3,5. Jag tror att ett något tunnare garn och en nålstorlek på 2,5 eller möjligen 3 hade gett ett resultat som stämmer bättre med mönstrets storlekar.


 
Så här är det tänkt att Koftan "sparkle-sweater"  ska se ut när den är färdig.

 
 
Framstycke
 



Bakstycke
 
 
Är det någon annan där ute som gett sig på detta mönster, eller något annat mönster från samma sida? Eller någon som har andra tips angående gammal virkmönser? Lämna gärna en kommentar!


 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar